vasael.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷ - 16 April 2019

یادداشت | معتادان کوچک / سوغات جعبه جادو

وسائل ـ در زندگی آپارتمان نشینی امروزه کودکان زمان بیشتری را با تلویزیون صرف می‌کنند و تاثیر زیادی از برنامه‌های مختلفی که گاه مناسب شرایط سنی آنها نبوده، دریافت می‌کنند و بر فعالیت‌های مخصوص دوران خود اختلال وارد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار وسائل، امروزه تصور دنیایی بدون تلویزیون یادداشت | معتادان کوچک / سوغات جعبه جادوتقریبا غیر ممکن است. دانشمندان برای این رسانه فراگیر که کارکردهای تربیتی، آموزشی و تفریحی دارد، فایده ها و ضررهایی بر شمرده اند و درباره ارتباط این جعبه جادو با کودک، حساسیت و احتیاط را لازم دانسته اند، به این دلیل که کودک توان تجزیه و تحلیل دقیق برنامه های تلویزیون را ندارد و نمی تواند مطالب سودمند را از غیر سودمند تشخیص دهد البته اگر برای دعوت این مهمان پرگو و همیشگی خانه های مان انتخاب و برنامه ریزی درست داشته باشیم می توان به این نتایج امیدوار بود.

آشنایی با محیط و دنیای اطراف، کمک به رشد سالم فکری هیجانی و جسمانی کودکان؛ غنی سازی اوقات فراغت، ایفای نقش آموزشی و کمک آموزشی در تحصیلات و... و با این همه نباید از قصه ناگوار اعتیاد تلویزیونی بچه ها و تهدیدهایی که برای سلامت روانی و جسمانی آنها دارد به آسودگی گذشت.

 

سوغات جعبه جادو

این جعبه افسون گر که گاهی ما را ساعت ها در کنار خودش می کشاند و مدت هاست که دایره گرم خانواده را به نیم دایره ای سرد تبدیل کرده چه چیزی برای دلبندترین عزیزان ما دارد؟

 

نقش های اجتماعی و وظایف افراد

کودک در همنشینی با تلویزیون با وظایف نقش هایی مانند پدر و مادر، کارمند، پلیس، و... آشنا می شود بنابراین باید نسبت به محتوای آن چه می بیند دقت کنیم تا تصور و باور صحیحی نسبت به افراد مختلف در ذهن او شکل بگیرد. برای مثال برخی سریال های تلویزیونی پلیس را فردی خطرناک یا بداخلاق نشان می دهد که زمینه دوری گزینی و ترس کودک از پلیس را در پی دارد.

 

مسائل تخیلی و غیر واقعی

کودک شما توان شناسایی و تشخیص دقیق تخیل و رویا را با واقعیت ندارد و ممکن است با تاثیر از تماشای برنامه های تخیلی، به رفتارهای خطرناک و مخربی دست بزند.

 

خشونت

متاسفانه امروزه تماشای بی پرده خشونت یکی از ابزارهلی جذب مخاطب در شبکه های تلویزیونی است و احتمالا شما هم با ما موافقید که از این رسانه به عنوان یکی از آموزگاران پرخاشگری و خشونت نام ببریم.

 

اختلال در فعالیت های اصلی کودک

به گفته روانشناسان، همه کودکان، چه مدرسه ای و چه غیر مدرسه ای، به اصطلاح در سنِ دانشمند شدن هستند. به این معنا که باید بخش زیادی از روزشان، صرف کشف دنیای پیرامونشان شود. به دل طبیعت بروند، برگ و سنگ و قطرات باران را ببینند و لمس کنند و بو بکشند؛ به سفر، سینما، تئاتر، پارک، بازی و ورزشگاه بروند؛ مطالعه کنند، بسازند، خراب کنند، بپزند و بچشند، تجربه کنند و با استفاده از ابزارهایی مثل میکروسکوپ، دوربین یا تلسکوپ، درک بهتری از پدیده های پیرامونشان به دست آورند. منتها متاسفانه این روزها در زندگی اغلب کودکان، تماشای تلویزیون جای تمامِ این فعالیت ها را گرفته است.

 

کاهش فعالیت مغز

بخش گسترده ای از مغز همه آدم ها از جمله کودکان، در هنگام تماشای تلویزیون، غیرفعال است و این منفعل بودن در بلند مدت، موجبِ تحلیل رفتن و تنبل شدنِ مغز و کاهش هوش و قدرتِ تحلیل می شود.

 

شناسایی معتادان

اگر کودک تان را از تماشای تلویزیون باز داشتید و با واکنش های منفی و رفتار پرخاشگرانه، اضطراب، افسردگی و ناتوانی در کنار آمدن با اوقات بیکاری اش روبه رو شدید اگر فرزندتان زمان زیادی را برای تماشای تلویزیون صرف می کند اگر برنامه جذابی برای تماشا وجود ندارد ولی او هم چنان پای تلویزیون لم داده؛ اگر با تماشای تلویزیون احساس آرامش موقتی می کند و با خاموش شدنش این احساس از میان می رود ما با اطمینان خاطر و بدون هیچ ملاحظه ای به شما می گوییم آقا یا خانم کودک شما معتاد است./704/422/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳